Originele wandelingen in België

wandelen over onverharde wegen en paden

Avontuurlijke wandelingen in de Belgische Ardennen, vijfde editie, vijfde druk, 2020

• Naar de rotsen van Marche-les-Dames (BONINNE)

p16 regel 5 Bij het oversteken van de berijdbare weg hangt er een verbodsbord. Het is niet duidelijk of dit bord daadwerkelijk de toegang tot het pad aan de andere kant van de berijdbare weg verbiedt. Op het kaartje is op de plaats a in stippellijn een omwegje aangeduid waarmee je bij de abdij weer op de normale route komt.

p16 regel 21 Het brugje om de Ruisseau de Gelbressée over te steken is afgesloten en in gevaarlijke staat. Als je even terugloopt en afdaalt naar de beek kan je die oversteken via enkele boomstammen. Op het kaartje is op de plaats b in stippellijn deze omleiding aangegeven.

p16 regel 24 Aan het eerste bospad links van de rijweg hangt een verbodsbord. Ook hier weten we niet of de toegang daadwerkelijk verboden is. Je kan de rijweg nog 150 meter verder volgen en het volgend bospad aan de linkerkant nemen. Dit pad brengt je ook op de brede bosweg die je naar rechts terug naar Boninne neemt. Op het kaartje is op de plaats c in stippellijn deze omleiding aangegeven.

• De rotsen van 'Les Tartines' (COMBLAIN-AU-PONT)

p32 vierde regel: Door een grote omgevallen boom kan je het begin van deze weg moeilijk zien. Maar de weg is er natuurlijk nog wel!
    p32 regel 22: Det bos werd hier gekapt en dus is ook het Sint-Andrieskruis verdwenen net als het wandelpaaltje dat er vroeger stond.

• Rotsen, grotten en steengroeven (HOTTON)

p48: De weg naar de oude steengroeve werd afgesloten. Je kan nog steeds de beschrijving volgen maar dan moet je wel een verbodsbord negeren. De enige alternatieve route bestaat erin de rijweg te volgen tot voorbij het kerhof waar je rechts het bos inkan en weer aansluting vindt op de route.

• De Calestienne (NISMES)

p67 De laatste zinnen van de pagina moeten weggelaten worden:
    Rechtsaf en bij de volgende splitsing linksaf. Deze prachtige weg eindigt bij een akker. Twintig passen voor de akker moet je het bos ingaan via een klein paadje dat evenwijdig met de akker loopt. Je wandelt langs een uitgestrekte put in het bos links van het pad. Je blijft in dezelfde richting verdergaan tot je op het einde bij de bosrand op een brede weg komt. Volg deze weg naar rechts.
    De beschrijving loopt gewoon verder op p68.